Οι διαδικασίες για την ένταξη της κολύμβησης στο εκπαιδευτικό μας σύστημα προχωρούν περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Το Aquaplanet σας δίνει σήμερα μία πρώτη γεύση του μαθήματος που προορίζεται για διδασκαλία στα σχολεία.
Το ενδεχόμενο να εισαχθεί στο ελληνικό εκπαιδευτικό
σύστημα η εκμάθηση της κολύμβησης προκάλεσε ενθουσιασμό σε πολύ κόσμο, ο οποίος βέβαια διατηρεί τι επιφυλάξεις του. Στην Ελλάδα ζούμε άλλωστε και όλα μπορούν να συμβούν, ωστόσο άνθρωποι που εμπλέκονται στις εξελίξεις υποστηρίζουν ότι αυτή τη φορά έχουμε φτάσει πιο κοντά από κάθε άλλη στο να γίνει κάτι τέτοιο πραγματικότητα. Το Aquaplanet πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα και σας παρουσιάζει τους βασικούς άξονες στους οποίους κινείται ο συγκεκριμένος τρόπος διδασκαλίας.
Το μάθημα αυτό άρχισε να διδάσκεται το σχολικό έτος 2008-2009 σε σχολεία της Κατερίνης από τους Βασίλη Νταμπάκη, Μάκη Νικοδέλη και Κώστα Μισαηλίδη. Αυτή η ομάδα διδασκαλίας της κολύμβησης βραβεύτηκε μάλιστα για τη δουλειά της στον διαγωνισμό Αριστείας και Καινοτομίας στην εκπαίδευση, του υπουργείου παιδείας, τη σχολική χρονιά 2010-2011. Ο άνθρωπος που το 2008 κίνησε τις διαδικασίες για να αρχίσει να διδάσκεται η κολύμβηση στα σχολεία της Κατερίνης ήταν ο Αλέκος Παπαργυρίου, σχολικός σύμβουλος φυσικής αγωγής εκείνη την εποχή. Από το 2008 ως το 2015 πάνω από 3.500 παιδιά στην Πιερία έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα. Τα τελευταία δύο-τρία χρόνια το μάθημα διδάσκεται και σε άλλους νομούς της χώρας, όπως για παράδειγμα της Ξάνθης (με εξαίρεση τη φετινή χρονιά, καθώς είναι κλειστό το κολυμβητήριο), της Αλεξανδρούπολης και των Σερρών.
Το βασικό που πρέπει να γίνει κατανοητό σχετικά με τη φιλοσοφία του μαθήματος είναι ότι δεν αφορά αγωνιστικές τεχνικές και είναι η κύρια διαφορά από όσα μαθαίνουν τα παιδιά στους συλλόγους. Οι δάσκαλοι είναι κι αυτοί μέσα στο νερό με τους μαθητές και το ζητούμενο είναι να αποκτήσουν τα παιδιά κολυμβητική παιδεία για να χαίρονται το νερό και να μην πνίγονται. Πρέπει επιτέλους αυτή η χώρα, που κάθε χρόνο χάνει κατά μέσο όρο έναν άνθρωπο τη μέρα από πνιγμό, να κάνει κάτι οργανωμένα ώστε να μειωθεί αυτό το ποσοστό.
Το μάθημα γίνεται σε μαθητές της Γ’ και Δ’ δημοτικού, διαρκεί ένα τρίμηνο κάθε χρονιά, 10-12 δίωρες διδακτικές ενότητες και συμπεριλαμβάνει αξιολόγηση και γιορτή επίδειξης.
Οι στόχοι του μαθήματος
Ψυχοκινητικός στόχος
-εισπνοή και εκπνοή μέσα στο νερό
-επίπλευση και προώθηση
-βύθιση από την επιφάνεια και από ύψος
-παιχνίδι-διασκέδαση
Γνωστικός στόχος
-λειτουργία της ανθρώπινης αναπνοής
-βασικές αρχές της προώθησης
-έννοια της βύθισης
-βασικές αρχές προσωπικής υγιεινής και ασφάλειας
-βασικές αρχές ναυαγοσωστικής διάσωσης
Συναισθηματικός στόχος
-αυτοπεποίθηση μέσα στο νερό
-ανάληψη πρωτοβουλιών στα πλαίσια του μαθήματος
-αίσθημα της ασφάλειας στο υγρό στοιχείο
-κοινωνικότητα
Διά βίου άσκηση μέσα από την κολύμβηση
-Είναι διασκεδαστική
-Η κολύμβηση είναι ιδανική άσκηση για το σώμα
-Μπορεί να σώσει μία ζωή
Καινοτομίες του μαθήματος
-Γίνεται έξω από το σχολείο
-Γίνεται συνδιδασκαλία
-Γίνεται εξατομικευμένη διδασκαλία
-Γίνεται συνεκπαίδευση ΑμεΑ
-Δεν αφορά αγωνιστικές τεχνικές
Ζητήματα που χρίζουν επίλυσης
-Απουσία εγχειρίδιου διδασκαλίας, το οποίο θα εκφράζει τη φιλοσοφία που θέλει να δώσει το υπουργείο παιδείας
-Στελέχωση με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό με εξειδίκευση στην κολύμβηση
-Καθιέρωση πιστοποίησης κολυμβητικής επάρκειας που θα πρέπει να δίνει το υπουργείο παιδείας
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η έκθεση μίας μαθήτριας την ίδια χρονιά. Δεν ήταν έναν παιδί που αντιμετώπισε από την πρώτη στιγμή με ενθουσιασμό το ενδεχόμενο να μπει στην πισίνα. Έχει όμως πραγματικά μεγάλο ενδιαφέρον να δείτε ποια ήταν η εξέλιξη ενός παιδιού, που ανησυχούσε για το νερό πριν τα μαθήματα.
πηγή: Aquaplanet.gr
του Άκη Ιωακείμογλου
Το ενδεχόμενο να εισαχθεί στο ελληνικό εκπαιδευτικό
σύστημα η εκμάθηση της κολύμβησης προκάλεσε ενθουσιασμό σε πολύ κόσμο, ο οποίος βέβαια διατηρεί τι επιφυλάξεις του. Στην Ελλάδα ζούμε άλλωστε και όλα μπορούν να συμβούν, ωστόσο άνθρωποι που εμπλέκονται στις εξελίξεις υποστηρίζουν ότι αυτή τη φορά έχουμε φτάσει πιο κοντά από κάθε άλλη στο να γίνει κάτι τέτοιο πραγματικότητα. Το Aquaplanet πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα και σας παρουσιάζει τους βασικούς άξονες στους οποίους κινείται ο συγκεκριμένος τρόπος διδασκαλίας.
Το μάθημα αυτό άρχισε να διδάσκεται το σχολικό έτος 2008-2009 σε σχολεία της Κατερίνης από τους Βασίλη Νταμπάκη, Μάκη Νικοδέλη και Κώστα Μισαηλίδη. Αυτή η ομάδα διδασκαλίας της κολύμβησης βραβεύτηκε μάλιστα για τη δουλειά της στον διαγωνισμό Αριστείας και Καινοτομίας στην εκπαίδευση, του υπουργείου παιδείας, τη σχολική χρονιά 2010-2011. Ο άνθρωπος που το 2008 κίνησε τις διαδικασίες για να αρχίσει να διδάσκεται η κολύμβηση στα σχολεία της Κατερίνης ήταν ο Αλέκος Παπαργυρίου, σχολικός σύμβουλος φυσικής αγωγής εκείνη την εποχή. Από το 2008 ως το 2015 πάνω από 3.500 παιδιά στην Πιερία έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα. Τα τελευταία δύο-τρία χρόνια το μάθημα διδάσκεται και σε άλλους νομούς της χώρας, όπως για παράδειγμα της Ξάνθης (με εξαίρεση τη φετινή χρονιά, καθώς είναι κλειστό το κολυμβητήριο), της Αλεξανδρούπολης και των Σερρών.
Το βασικό που πρέπει να γίνει κατανοητό σχετικά με τη φιλοσοφία του μαθήματος είναι ότι δεν αφορά αγωνιστικές τεχνικές και είναι η κύρια διαφορά από όσα μαθαίνουν τα παιδιά στους συλλόγους. Οι δάσκαλοι είναι κι αυτοί μέσα στο νερό με τους μαθητές και το ζητούμενο είναι να αποκτήσουν τα παιδιά κολυμβητική παιδεία για να χαίρονται το νερό και να μην πνίγονται. Πρέπει επιτέλους αυτή η χώρα, που κάθε χρόνο χάνει κατά μέσο όρο έναν άνθρωπο τη μέρα από πνιγμό, να κάνει κάτι οργανωμένα ώστε να μειωθεί αυτό το ποσοστό.
Το μάθημα γίνεται σε μαθητές της Γ’ και Δ’ δημοτικού, διαρκεί ένα τρίμηνο κάθε χρονιά, 10-12 δίωρες διδακτικές ενότητες και συμπεριλαμβάνει αξιολόγηση και γιορτή επίδειξης.
Οι στόχοι του μαθήματος
Ψυχοκινητικός στόχος
-εισπνοή και εκπνοή μέσα στο νερό
-επίπλευση και προώθηση
-βύθιση από την επιφάνεια και από ύψος
-παιχνίδι-διασκέδαση
Γνωστικός στόχος
-λειτουργία της ανθρώπινης αναπνοής
-βασικές αρχές της προώθησης
-έννοια της βύθισης
-βασικές αρχές προσωπικής υγιεινής και ασφάλειας
-βασικές αρχές ναυαγοσωστικής διάσωσης
Συναισθηματικός στόχος
-αυτοπεποίθηση μέσα στο νερό
-ανάληψη πρωτοβουλιών στα πλαίσια του μαθήματος
-αίσθημα της ασφάλειας στο υγρό στοιχείο
-κοινωνικότητα
Διά βίου άσκηση μέσα από την κολύμβηση
-Είναι διασκεδαστική
-Η κολύμβηση είναι ιδανική άσκηση για το σώμα
-Μπορεί να σώσει μία ζωή
Καινοτομίες του μαθήματος
-Γίνεται έξω από το σχολείο
-Γίνεται συνδιδασκαλία
-Γίνεται εξατομικευμένη διδασκαλία
-Γίνεται συνεκπαίδευση ΑμεΑ
-Δεν αφορά αγωνιστικές τεχνικές
Ζητήματα που χρίζουν επίλυσης
-Απουσία εγχειρίδιου διδασκαλίας, το οποίο θα εκφράζει τη φιλοσοφία που θέλει να δώσει το υπουργείο παιδείας
-Στελέχωση με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό με εξειδίκευση στην κολύμβηση
-Καθιέρωση πιστοποίησης κολυμβητικής επάρκειας που θα πρέπει να δίνει το υπουργείο παιδείας
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η έκθεση μίας μαθήτριας την ίδια χρονιά. Δεν ήταν έναν παιδί που αντιμετώπισε από την πρώτη στιγμή με ενθουσιασμό το ενδεχόμενο να μπει στην πισίνα. Έχει όμως πραγματικά μεγάλο ενδιαφέρον να δείτε ποια ήταν η εξέλιξη ενός παιδιού, που ανησυχούσε για το νερό πριν τα μαθήματα.
πηγή: Aquaplanet.gr
του Άκη Ιωακείμογλου
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου